Hopp til hovedinnhold

Från lokal idé till global framgång

Non-stop dogwear har som mål att vara det självklara valet för hundägare som vill ha en aktiv livsstil tillsammans med sina hundar. För företaget blev Visma Net ett naturligt val som affärssystem.

För ungefär 15 år sedan startades Non-stop dogwear efter att grundarna upptäckte en lucka på marknaden: det fanns ingen sele som lät tävlingshunden Hårek utnyttja sin fulla potential inom hundkörning. Denna utmaning inspirerade framtagningen av en sele som senare blev grunden för företagets filosofi: att skapa ergonomisk hundutrustning som motiverar hundägare världen över att vara aktiva med sina hundar.

Verksamheten flyttade så småningom till Brøttum, Norge, där en gammal ladugård förvandlades till kontor och ett hönshus blev ett lager. Här utvecklar ett dedikerat produktutvecklingsteam fortfarande prototyper, med fokus på kvalitet och innovation i allt de gör. Non-stop dogwear har gått igenom de klassiska startfaserna, där mycket tidigare gjordes manuellt och alla hjälpte till med allt, till att idag ha specialiserade team som arbetar för att effektivisera och automatisera processer.

Sedan dess har Non-stop dogwear tagit stora steg och satt tydliga spår, både i Norge och internationellt. Företaget har varit ett Gasellföretag tio år i rad och säljer idag utrustning till kunder i 105 länder genom sin e-handelslösning. De senaste fem åren har de inkluderats i Financial Time's FT1000, en lista över Europas tusen snabbast växande företag. Mellan 2018 och 2022 fördubblade de antalet anställda, och idag har huvudkontoret i Brøttum medarbetare från 12 olika länder.

– Vi har alltid haft höga ambitioner om internationell expansion och gick tidigt utanför landets gränser. Ett av våra mål var att minst 50 procent av omsättningen skulle komma från export, berättar Bjørn Andreas Bakke, Head of Logistics på Non-stop dogwear.

Systemen frigör tid för värdeskapande


Man brukar säga att bakom varje framgångsrik man står en kvinna. Kanske står det också ett bra system bakom företag som lyckas med långsiktig tillväxt?

Det råder ingen tvekan om att dåliga eller avsaknaden av system kan begränsa hur väl man utnyttjar tillgängliga resurser. Bra system, däremot, kan bidra till att skala upp verksamheten. För teamet i Brøttum har teknik, arbetsrutiner och effektiva system varit avgörande ända från starten.

– För att öka omsättningen utan att anställa fler måste vi automatisera och ta i bruk ny teknik. Det frigör tid för andra uppgifter, ger de anställda en mer varierad och intressant arbetsdag och gör det möjligt för oss att använda den mänskliga kompetensen på ett smartare sätt för att driva ökat värdeskapande, säger Monica Eikrehagen, CFO på Non-stop dogwear.

För att öka omsättningen utan att anställa fler måste vi automatisera och ta till oss ny teknik. Det frigör tid för andra uppgifter och ger medarbetarna en mer givande arbetsvardag.
Monica Eikrehagen

CFO på Non-stop dogwear

Helautomatiserade säljprocesser i Visma Net

År 2020 tog Non-stop dogwear steget till molnet med Visma Net, ett system som ger dem full kontroll över kunddata och säljprocesser.

– Vi valde Visma Net eftersom det är enkelt att använda och grundfunktionerna fungerar överallt i världen. Skillnaderna före och efter är enorma. Tidigare arbetade vi bland annat med Excel-ark och lade mycket tid på tullpapper, förklarar Bjørn Andreas.

Med hjälp av Visma Net och API-integrationer sker nu alla säljprocesser automatiskt, från att kunden lägger en order i webbutiken eller återförsäljarportalen till dess att leveransen är redo. Vinsterna har varit många.

– Systemen gjorde det säkrare att expandera internationellt. Vi slapp onödigt pappersarbete och blev tryggare i att alla processer genomfördes korrekt. Det eliminerade mycket av rädslan för att växa utanför Norge, säger han och tillägger:

– När du ser vad systemet kan göra för dig ändrar du ditt tankesätt. Det gör internationell expansion mindre skrämmande.

Välj rätt partner

Historien om Non-stop dogwear liknar ett äventyr – nästan som något hämtat från Asbjørnsen och Moe. Precis som i sagorna har det varit viktigt att hitta goda hjälpare längs vägen.

– Vi behöver en partner som kan hjälpa oss att växa, som genuint är intresserade av att förstå våra behov och hitta de bästa lösningarna för oss. Vi behöver partners som vill följa med på vår resa och förstår att vi tänker lite otraditionellt, säger Monica.

För teamet har det varit avgörande med samarbetspartners som har god systemkompetens och förmåga att tänka utanför boxen.

– Vi uppskattar kompetensen hos Cloud Connection. De är inte bara en mellanhand mellan oss och Visma utan bidrar också till att vi blir bättre. Det är en stor fördel, säger hon.

Upp i molnet för att lyfta

Monica tror att en del av framgången ligger i att utmana etablerade rutiner och ta till sig ny teknik. Att klamra sig fast vid gamla system bromsar utvecklingen.

För att lyckas kan du inte vara passiv. Många är rädda för att förlora kontrollen när maskiner tar över arbetet. Men det handlar inte om att ge upp kontrollen – det handlar om att frigöra tid från manuella uppgifter.
Monica Eikrehagen

CFO på Non-stop dogwear

Automatisering är också en nyckel till att attrahera och behålla arbetskraft.

– När vi låter våra medarbetare fokusera på värdeskapande får de verkligen använda sin kompetens och kreativitet där det gör störst skillnad. Genom att kombinera detta med smart automation kan vi låta systemen hantera rutinuppgifter och frigöra tid för det som verkligen skapar resultat. Det handlar om att maximera den mänskliga kompetensen, bygga engagemang och skapa en miljö där människor både trivs och presterar. Detta är nyckeln till att driva affärsutveckling, skapa tillväxt och uppnå hållbar framgång, säger hon.

Bjørn Andreas tillägger att det inte finns någon anledning att stanna kvar i on-prem-system eller förlita sig på manuellt arbete när det finns bättre alternativ – särskilt inte om man har tillväxtambitioner.

– Du måste upp i molnet för att lyfta, säger han.

Nyfiken på hur våra lösningar kan passa din verksamhet? Hör av dig idag för ett förutsättningslöst möte!

Silvia Petersson

Marknadsansvarig, Stockholm