Hopp til hovedinnhold

Automatiseringar i affärssystemet

Automatiseringar i affärssystemet - hur kan det utnyttjas?

Vi och Visma pratar mycket om värdet av att utnyttja affärsystemets möjligheter att automatisera arbetsprocesser. Vad innebär det i praktiken? Hur kan man spara tid och finns det risker att kvaliteten minskar? Kommer mitt jobb automatiseras bort? I både Visma.net (https://www.direktkonsult.se/affarssystem-visma/visma-net-erp-online/)och Visma Business (https://www.direktkonsult.se/affarssystem-visma/visma-business/) finns funktioner för att schemalägga arbetsrutiner. Det innebär att man kan få automatiserade flöden där systemet utför vissa moment som du annars hade behövt göra manuellt. Ofta moment där manuell hantering inte ger några vinster och där du genom att automatisera får en tryggare och snabbare process.

Exempel 1 - automatisera en webborder

Du har en webbshop där din kund beställer en vara. För att öka leveranshastigheten och möjligheter att hantera fler kundordrar har du satsat på att integrera din webbshop med Visma.net eller Visma Business. Din kunds beställning läses automatiskt in i affärssystemet. Där hamnar den i en orderinkorg. Du är trygg med att de beställningar som kommer från webben är korrekta och väljer att schemalägga processflödet från att ordern kommer in till att en plocklista skrivs ut på lagret. Alltså sker inte några manuella moment från att kunden lagt order tills att den kan plockas och skickas.

Exempel 2 - automatisera faktureringen

Traditionellt sett har ett flöde från att du registrerar en order till att du fakturerat och skickat en räkning bestått av ett antal manuella steg. Lägg order - fakturera order - skriv ut fakturan - skicka fakturan på posten eller mejl i bästa fall. Idag sköter ett modernt affärssystem som Visma.net (https://www.direktkonsult.se/affarssystem-visma/visma-net-erp-online/) det automatiskt. De ordrar du behöver lägga tid på är sådana som avviker, där det saknas information och de ej blir skickade. I ett modernt flöde automatiserar du stegen från att en order är registrerad till att fakturan finns hos kunden.

  1. Du registrerar din order
  2. Faktureringsprocessen är schemalagd och din faktura behandlas

Fakturan sänds som e-faktura via Visma Autoinvoice och går till kunden på det sätt som den kan ta emot fakturan. I bästa fall via en e-faktura, i värsta fall som en utskrift.

Bättre lönsamhet med automatiserade processer i affärssystemet

Du vill få betalt snabbare, du vill hantera dina leverantörsfakturor snabbare och säkrare. Genom att minska på tiden för hanteringen får du ett bätter och jämnare flöde i ditt företag. Dessutom får du snabbare data att analysera och kan tidigare agera på avvikande processer. Automatisera mer!

HAR DU EN ELEFANT I RUMMET?

Många företag arbetar ineffektivt med sin ekonomihantering. Är ditt ett av dem? Läs mer om Visma.net och hur du kan effektivisera din verksamhet. Låt oss prata om det >>> (https://www.visma.se/affarssystem-i-molnet/elefanten-i-rummet/#469245) /Markus Sulkupuro